Co zrobić, aby motoreduktory walcowe nie korodowały?

Projektowanie urządzeń i maszyn, z całą pewnością wymaga od nas umieszczenia i zastosowania odpowiednich elementów. Dzisiaj co raz częściej korzysta się z rozwiązań, które mają ułatwiać codzienne użytkowanie. Do jednych z nich należą motoreduktory. Jednak skoro mają ułatwiać, to czy nie ulegają awarii? Jeśli tak to co zrobić, aby temu zapobiec?

Motoreduktory walcowe – do czego służą

Motoreduktory walcowe - PrzemysłMotoreduktory można nazwać odrębnym urządzeniem napędowym. Jednak bardziej trafnie będzie nazwać je maszynami napędowymi, stanowiącymi zintegrowaną część układów. Układy te stanowią połączenia przekładni mechanicznych z napędem elektrycznym. Właśnie na tej podstawie, urządzenia z zastosowanym motoreduktorem mogą prawidłowo działać. Jego główną zaletą jest jego rozmiar, a w zasadzie brak dużych rozmiarów i brak skomplikowanej budowy.. Dzięki działaniu na podstawie zintegrowanych układów, zajmuje wielokrotnie mniej miejsca niż standardowy układ napędowy. Drugą bardzo ważną zaletą motoreduktorów będzie to, że można w jednym miejscu zainstalować cały układ napędowy. Będzie to również związane z zainstalowaniem układu napędowego w jednej obudowie. Znacznie będzie to ułatwiało prace inżynierów oraz mechaników. Jeśli będą oni decydować właśnie o częściach układu napędowego, nie będą musieli skupiać się na poszczególnym elementach po kolei. Ważne będzie jedynie dobranie motoreduktora zgodnie z określonymi parametrami. Jakie rodzaje motoreduktorów wyróżniamy?

  • walcowe,
  • płaskie,
  • stożkowe,
  • ślimakowe,
  • planetarne.

Motoreduktory oczywiście różnią się od siebie zgodnie z zastosowaną przekładnią.. Można to jak najbardziej wnioskować na podstawie nazwy. Motoreduktory walcowe zatem, jak mówi ich nazwa, będą działały na przekładni walcowej. Taka sama sytuacja dotyczy również produktu jakim są motoreduktory ślimakowe, gdzie w środku znajdować się będzie przekładnia ślimakowa, a to ona odgrywa najważniejszą rolę w układzie. Wyjątkiem będzie motoreduktor płaski, sama nazwa może nic nam nie mówić. Chcąc wyjaśnić jak działa ten motoreduktor, należy stwierdzić, że działa na podstawie przekładni walcowe, z tą różnicą, że przekładnia będzie umożliwiała umiejscowienie kilku dodatkowych stopni przełożenia.

Komora solna – w trosce o brak korozji

komora solnaJak można łatwo zauważyć, motoreduktory są niezwykle ważnym elementem budowy wielu urządzeń. Dlatego właśnie w szczególny sposób musi zadbać o ich dobry stan. Są one wykonane w całości z metalu, a ten jak wiemy ulega korodowaniu. Korozja, z całą pewnością osłabia materiał, a to może spowodować awarie całego układu. Dlatego właśnie tak ważne jest osłonienie motoreduktorów przed rdzą. Co możemy zrobić w tym kierunku? Przede wszystkim wykonujmy regularne badania, które pokażą nam stopień odporności materiału zastosowanego do budowy motoreduktora na korozję. Oczywiście jego wymontowanie może być pracochłonne, dlatego te badania róbmy przez ich montażem. Z całą pewnością będzie to mniejszy problem niż, kiedy ulegnie awarii. W celu zmierzenia odporności przeciw korozji użyta musi zostać komora solna. Tam motoreduktor zostanie pokryty cienką warstwą solanki, a to uwidoczni powierzchnie, które są podatne na skorodowanie. Można również skupić się na zabezpieczeniu odpowiednio wnętrza urządzenia, w którym motoreduktor zostanie zamontowany. Z całą pewnością na uwagę zasłuży separator mgły olejowej. Będzie on zapobiegał samoistnemu powstawaniu mgły olejowej, czyli aerozolu olejowego. Jego nadmierna ilość mogłaby wpływać niekorzystnie na funkcjonowanie motoreduktorów. Jednocześnie wpływając na jego strukturę i powierzchnię.

Malowanie proszkowe – po oczyszczeniu korozjimalowanie proszkowe

Jeśli jednak wszystkie zabiegi zawiodą, będziemy musieli poszukać sposobu na poradzenie sobie z rdzą, która już wystąpiła. W tym przypadku najpierw będzie konieczne dokładnie oczyszczenie wszystkich elementów motoreduktora pokrytych rdzą. W tym przypadku przyda się piaskowanie. Czyli oczyszczanie powierzchni pod wpływek kryształków pod ciśnieniem. Następnym zabiegiem, który ma na przyszłość znów zabezpieczyć elementy będzie malowanie. Jednak powinniśmy się zastanowić które malowanie będzie najlepsze, może to właśnie malowanie proszkowe sprawdzi się w tym przypadku najtrafniej. Będzie to powierzchni uzyskana poprzez naniesienie wysokiej jakości farby proszkowej, a na dodatek utwardzona temperaturą.

Źródła:


Krótko podsumowując

Zabezpieczenie urządzeń jest jak najbardziej najważniejszym elementem pracy każdego zakładu. Jednak nie można zapominać o tym, że awarie często występują i ważne będzie również poradzenie sobie z uszkodzeniami.