Przejdź do treści

Jak stworzyć film promocyjny?

Współczesny świat przepełniony jest różnego rodzajem przekazem reklamowym. Reklamy spotkać można w telewizji, Internecie, drodze do pracy, sklepie, dosłownie wszędzie. Nawet jeśli coś z pozoru nie wydaje się przekazem sponsorowanym w rzeczywistości może się nim okazać. Jak w gąszczu tylu przekazów wyróżnić reklamę konkretnej firmy? Sposobów trzeba szukać w różnych dziedzinach. Czasem skuteczne okaże się zorganizowanie wydarzenia kulturalnego, a czasem stworzenia filmu promocyjnego. Wszystko zależy od odbiorcy przekazu.

Czym są filmy promocyjne?

Edycja filmu reklamowegoFilmy reklamowe znane są głównie z telewizji, są to materiały video mające na celu nakłonienie nabywców do kupna produktu lub skorzystania z usługi. Tradycyjne spoty reklamowe puszczane są w przerwie między emisją programu. Ich telewizyjna forma jest krótka, trwa około 30 sekund. Spoty te są krótkie ponieważ czas antenowy jest drogi i dlatego trzeba szybko przekazać informację. W dobie Internetu powstały jednak nowe formy emisji filmów promocyjnych. Coraz częściej spotkać można reklamy na różnych stronach. Wybierając taką reklamę trzeba podjąć wiele decyzji. Przede wszystkim jakie emocje film ma wywołać. Widz oglądając spot może poczuć radość, wzruszenie, ciekawość, ostatecznie przekaz ma wywołać pozytywne emocje względem marki. Tworzenie takiego filmu to złożony proces, który składa się z kilku etapów:

  • tworzenie scenariusza
  • akceptacja przez klienta
  • wybór aktorów
  • nagranie materiału
  • montaż filmu

Filmy promocyjne mogą być dobrą formą promocji. Szacuje się, że rozpoznawalność marki stosującej video jako formę promocji jest osiem razy większa w porównaniu do tych stosujących inne rodzaje aktywności w Internecie.

Jaka powinna być muzyka do reklam?

Przygotowanie muzyki do reklamyWybierając muzykę do reklamy należy kierować się przede wszystkim dobrą analizą rynku. W takiej analizie powinna być zawarty szczegółowy opis klienta docelowego. Należy określić cechy grupy docelowej takie jak:

  • wiek
  • wykształcenie
  • miejsce zamieszkania
  • dochód
  • stan cywilny

Źle dobrana muzyka nie przyniesie pożądanego efektu wśród konsumentów. Wybrana muzyka powinna także wywoływać miłe skojarzenia. Często piosenka z reklamy firmy jest z nią kojarzona przez długie lata. Przykładem może być tutaj piosenka „Coraz bliżej święta”, która od razu wywołuje w pamięci nazwę napoju. Istotną kwestią jest również dopasowanie muzyki do przekazu pojawiającego się na ekranie. Zarówno dźwięk jak i obraz powinny wzajemnie się uzupełniać. Po stworzeniu muzyki i spotu należy przeprowadzić badani fokusowe, aby sprawdzić jaki reklama ma odbiór wśród potencjalnych klientów.

Kto tworzy podkład muzyczny do reklamy?

Przygotowanie podkładu muzycznegoUtwór wykorzystywany do reklamy może być dobrze znanym hitem topowego artysty, albo specjalnie napisanym na potrzeby reklamy utworem. Po skomponowanie muzyki do spotu warto się zwrócić do profesjonalisty. Szczególnie takiego, który jest obecny na rynku już długo. Stwarza to gwarancje dobrej znajomości konsumentów. W tym wypadku trzeba zadbać o kwestie prawne. Prawa autorskie do utworu muzycznego posiada jego twórca. Jeśli więc firma chce wykorzystać dany utwór w reklamie musi podpisać umowę o przeniesienie praw autorskich lub zgodę na wykorzystywanie utworu. Pierwsza opcja z punktu widzenia przedsiębiorstwa jest korzystniejsza. Może ono dowolnie korzystać z tego utworu i skojarzyć go ze swoją marką bez ryzyka utracenia zgody.


Więcej informacji na ten temat można znaleźć na:


Podsumowanie zagadnień

Filmy promocyjne to obecnie najczęściej wykorzystywany środek przekazu reklamy. Nie rzadko produkcje krótkich spotów pochłaniają wielkie kwoty. Często jednak nie przekłada się to na wyniki sprzedaży. Należy pamiętać, że spot reklamowy to przekaz zarówno dla wzorku jak i słuchu. Zadbać zatem należy zarówno o świetny scenariusz, ale także o dobrą muzykę. Całość musi precyzyjnie trafiać w gusta konsumentów.