Prosta medytacja dla każdego

  • by

Codzienne problemy i stres, jaki przeżywamy często zaburza nam realne doświadczanie otaczającej nas rzeczywistości. W praktyce oznacza to, że postrzegamy świat przez pryzmat negatywnych doświadczeń zarówno tych, które wydarzyły się w dalekiej przeszłości, jak i tych, które dzieją się obecnie. Tym sposobem jedynie pogłębiamy nasz stan, ale można temu łatwo zaradzić.

Czym jest medytacja mindfulness

trening uważnościŻycie w codziennym stresie, zły humor, depresja – wszystko to sprawia, że często nie potrafimy spojrzeć na świat tak zwanym trzeźwym okiem. Odbieramy go bowiem przez pryzmat naszych aktualnych emocji oraz uczuć i tak, jak mamy dobry humor wszystko nas cieszy, tak gdy czujemy się źle ciężko nam dostrzec i docenić dobre chwile w życiu, czy chociażby cieszyć się słonecznym dniem ponieważ wciąż myślimy o tym, co nas trapi tudzież analizujemy nieprzepracowaną przeszłość. Taki schemat myślowy tylko potęguje w nas negatywne samopoczucie. Możemy sobie łatwo pomóc w takich sytuacjach stosując trening uważności występujący także pod nazwą medytacji mindfulness. Jest to jeden z najprostszych sposobów medytacji, który też zaleca się osobom początkującym, jakie są zainteresowane tematem medytacji samej w sobie. Polega on na skupieniu uwagi na tym, co tu i teraz, tak zwanym uziemieniu się. Podczas pełnego skupiania się jedynie na tym, co dzieje się w danym momencie wokół nas, wszystkie emocje oraz negatywne myśli są spychane na bok nie zaburzając nam czystego postrzegania świata.

Ten sposób na medytację jest banalnie prosty. Wystarczy położyć się, zamknąć oczy i oddychać spokojnie, a następnie skupić się jedynie na swoim oddechu uważnie go słuchając. Jest to dobry wstęp do tego, aby się po prostu „wczuć”. Po kilku chwilach możemy zacząć się skupiać na innych kwestiach, chociażby takich jak dźwięki, które nas otaczają. Nie analizujemy ich, nie zagłębiamy się w myśli. Po prostu słuchamy tętniącego życiem świata.